”Modernismen i det tyvende århundrede var fra fødslen et uhyre sammensat og flertydigt fænomen, nøje sammenhængende med kultursituationen: På én gang romantisk og klassisk, revolutionær og konservativ, svingende mellem yderpunkter, naturalisme, symbolisme og futurisme, det subjektive og det objektive. Hvad der kan se ud som abstraktion, konstruktion eller matematik i den moderne musik var i virkeligheden en vedholdende bestræbelse på at finde noget stabilt, et nyt, fælles forpligtende grundlag til afløsning af det smuldrede gamle. Og hvad der kan ligne regelløshed eller nihilisme, var ofte stædige forsøg på at finde udtryksmuligheder som anerkender og giver plads til modsigelserne; eller på at skabe en musik der stimulerer det enkelte menneske til øget nærvær og åbenhed over for alle de æstetiske sansepåvirkninger der når os gennem ørerne."
-Karl Aage Rasmussen. 2011. Musik I Det Tyvende Århundrede, Keypmannahavn: Gyldendal s. 16.
"Tankar um tónleik" er bloggrøð við áhugaverdum og viðkomandi tankum, ið onkur hevur skrivað ella sagt um tónleik.
"Tankar um tónleik" er bloggrøð við áhugaverdum og viðkomandi tankum, ið onkur hevur skrivað ella sagt um tónleik.
Comments
Post a Comment